..så vakker dagen er når den berøres av kjærlighet...

8. desember 2011

Halvblind og parkert i Lima

I dag skal jeg prøve å blogge litt igjen. Har hatt et langt opphold, grunnen ser dere i tittelen på innlegget. Siste dagene i oktober begynte jeg å se masse sorte prikker som danset rundt og etter et besøk hos øyenlegen fikk jeg svaret, netthinneløsning. Det er en av de tingene jeg har tenkt at det vil jeg ikke få, operasjon på øyet høres skrekkelig ut og så gjøres det i lokalbedøvelse......Men nå hadde jeg altså fått det og jeg måtte til Lima. http://www.oftalmologoscontreras.com/contreras/spanol/index.php
Ble operert 28.oktober, og siden det ble satt inn gass fikk jeg ikke reise tilbake til Arequipa på minst en måned pga av høyden. Reposo (hvile) i en uke, ikke lese eller bruke data, se litt på TV var beskjeden jeg fikk.  Skikkelig nedtur! LIMA er en by jeg har et dårlig forhold til, vi har stort sett vært her på gjennomreise eller for å ordne papirer. Torleif måtte tilbake til Arequipa etter et par dager. Så var jeg da "alene" blant 10 millioner mennesker, merkelig følelse. Men jeg har langt fra følt meg ensom, det har vært helt fantastisk med alle de som har tatt kontakt på en eller annen måte. Og jeg har fått hilsninger fra alle kanter av verden om at de ber for meg.
Og hvor heldig kan en være midt oppi det tragiske?
To dager etter operasjonen kunne jeg flytte inn i en leilighet  her i 28 de Julio i Miraflores. Den sto ledig og han som eier den var å underviste på SETELA akkurat nå, ellers bor han i Bergen. " Flaks" sa jeg, men har kommet til at det er EN som har oversikten. Bekymre dere ikke for..... Mt.6. 33-34.

Og hit har det kommet litt av hvert, som besøk, blomster, brunost, kaviar, røkt laks, knekkebrød, melkesjokolade, firkløver, norske blader, bøker, lydbøker, CDer, adventslys og adventsduk i tillegg til alt det min kjære mann har fikset for meg. Men meningen med å bli parkert her når det er så mange oppgaver som venter skjønner jeg ikke. Kanskje får jeg aldri svar på det, eller er dette svaret......
Og det har vært noen nedturer innimellom, sånn som på dagen 5 uker etter operasjonen. På vei inn i heisen skjedde det igjen, det var som en rullegardin ble trekt ned og det jeg hadde fått igjen av synet ble borte igjen. Så ble det ny operasjon og jeg så for meg 6 nye uker her, da gikk jeg i kjelleren. Men så ble det olje istedet for gass og høyden betyr ingen ting. Må ta med en av kommentarene på facebook, syns den var morsom "Olje eller gass..... det er vel uansett ikke nordsjøprodukter det er snakk om?"
Legen har sagt at jeg får reise etter kontroll den 19. da blir det HJEM TIL JUL.
Imens trøyer jeg tiden med blant annet å høre på julemusikk( NRK har en kanal som kjører julemusikk døgnet rundt) og skrive noen julekort. Sliter med å se med har god hjelp av forstørrelsesglass.












Ingen kommentarer: